Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

Barn och mat.

Av riesling - 4 februari 2011 11:02


Nu kommer fortsättningen på förra inlägget.

Nu kommer det att handla om barn som får fel mat av sina föräldrar.

Jösses, vad arg jag blir av sånt! Jag vet knappt var jag ska börja. Allvarligt, alltså.


Barn som kommer till oss här i världen är helt i händerna på oss vuxna och helt utlämnade till vårt godtycke. (Har skrivit om det förut och det finns återkommande i mina tankar.)


Barn har inget val förutom att äta det vi ger dem. Ger vi dem fel mat så får de fel mat i sig. Vi ska inte heller låta dem småäta hela tiden. Det är inte bra för varken tänderna, magen eller vikten.

Ger vi dem halvfabrikat, fet och friterad mat, förbehandlad och processad mat, näringsfattig mat, kolhydratrik (sockerstinn!) mat så är det den maten som de får i sig!!

Barn är inte myndiga att ta ansvar över sig själva och det sunda förnuftet är det sista som utvecklas i hjärnan – det kommer inte förrän efter man är 20 år (alla tonårsföräldrar vet att jag har rätt även om det faktiskt är vetenskapligt bevisat också!) – så alltså är det vi vuxna som ska bestämma över deras matintag. Vad det ska vara, alltså. Hur mycket det ska vara kan man oftast överlåta åt dem själva. Om vi inte stör deras uppfattning om när de är mätta eller stör deras normalt sett medfödda känsla för hur mycket energi de behöver.


Det är därför jag tycker att det är oansvarigt och nästintill kriminellt att med regelbundenhet ge barn läsk, snask, kakor, bullar, chips, halvfabrikat (som inte ens är så hemskt mycket snabbare sätt att laga mat på).


Det är viktigt – enligt mig! – att ge barn mycket variation i kosten så de blir vana vid att äta olika slags mat och olika slags smaker. Det är rent av livsnödvändigt att ge dem fibrer, fett, vitaminer, proteiner, kolhydrater och mineralämnen. Det är viktigt att barn får äta på regelbundna tider och få mellanmål däremellan med regelbundenhet. Så att kroppen jobbar med sin energi hela tiden och blodsockret håller en jämn nivå. Det är dessutom alldeles utmärkt för vuxna människor som vill väga lagom mycket.


Dessutom blir det andra fördelar som kommer på köpet. Barnen har mer energi, bättre inlärning, väger lagom mycket, orkar mer, har ett jämnare humör och slipper griniga dippar ...


 
 
FruAnderssonsson

FruAnderssonsson

4 februari 2011 21:24

Många "måsten" i det inlägget haha men du har helt rätt, det är upp till oss vuxna att grundlägga en god hälsosyn från start. Som idrottslärare ser jag verkligen hur viktigt det är och har läst mycket om det... fast ikväll fuskade vi :-) Pizza får det bli ibland :-)

http://fruandersson.bloggplatsen.se

riesling

4 februari 2011 23:25

Hahaha ...
Klart att det ska ätas av allt möjligt, INKLUSIVE pizza, bara det görs med måtta!

 
Ingen bild

Alicia

4 februari 2011 22:43

Jag håller med!! Ja, jag är 12, men jag kan en del ändå. En gång kollade jag på tv och då var det en familj i amerika som matade sin tre månaders gamla bebis med... andas ut och förbered dig på svaret... HAMBURGARE. Tänk att det finns människor som tänker så också :(

riesling

4 februari 2011 23:20

Men usch!! Hur tänkte de då??? Det där kan aldrig sluta väl ...
Men jag blir glad när jag läser att det finns 12-åringar (som du) som har fattat och tänker vettigt! Tack!

 
vickan

vickan

13 februari 2011 17:57

kan bara hålla med dig i det du skriver. Tänk om alla föräldrar tänkte som du! Då jag jobbar med barn och föräldrar så möter jag alltför många familjer där man talar för döva öron när man kommer till kost och motion. Sorgligt för i grund och botten så vill ju alla föräldrar sina barn det bästa och så ger man det sämsta.

http://annehlie.bloggplatsen.se

riesling

14 februari 2011 18:00

Tack, vad snäll du är.
Sina barn är ju det bästa man har och det är viktigt att ge dem en bra start i livet. Tycker jag.

 
Vikki

Vikki

14 februari 2011 11:05

Amen!
Jag blir galen när föräldrar låter småbarn bestämma vad de ska äta, de bildas köer bakom dem i affären.
Barn kan inte välja, de kan inte välja mellan spagetti eller hamburgare på en restaurang, och ändå sitter föräldrarna tålmodigt och väntar.

Självklart har mina barn fått välja vad de vill äta när de fyller år, eller om jag tvekat mellan två olika alternativ, men då var det när de uppnått en ålder där de kunde göra ett val!

http://vickileh.bloggagratis.se

riesling

14 februari 2011 18:02

Precis!!!!!
Barn är nyckfulla och gränssökande. Barn vill veta vad som kommer att hända så de kan vara mentalt förberedda. Likaväl som vi vuxna vill det. Barn ska inte fatta beslut som de inte är mogna för.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards