Direktlänk till inlägg 5 augusti 2010

Tydlighet är viktigt!

Av riesling - 5 augusti 2010 10:33


Som jag tidigare har skrivit så har jag Asperger och att även om det är en mild variant så betyder det i mitt fall att jag inte hör det som inte sägs i ord. (sug på den!)


Att alltså jag bara hör orden som sägs utan att alltid begripa underförstådda betydelser eller antydningar eller osynliga hintar eller andra luddigheter.

Vissa av mina vänner känner till det där med Asperger och det ska de vara glada för ibland ... Det är tur att de vet hur jag fungerar och dessutom har förståelse för det. Ett exempel på detta är följande: En av mina bästa vänner, som dessutom håller på och renoverar köket, ringde häromdagen till mig och jag svarade:


- Hej, hur är läget?

- Jodå, bra. De har rivit ut hela köket nu. De har stängt av vattnet också och slängt ut spisen.

- Oj, vad spännande! Då kommer snart det nya köket, vad roligt, svarade jag glatt.

- Jo …

- Ska ni fixa med det i helgen då?

-  Ja, det tror jag nog. Vi har inget varmvatten i tvättstugan heller.

- Nähä, där ser man.


Jag tänkte att det måste ju vara roligt för dem. Funderade över mitt eget kök som inte har standardhöjd eller något annat bra och som jag skulle vilja byta ut. Vi pratade lite om allt möjligt och jag började liksom avsluta samtalet när hon med ganska bestämd stämma undrade:


- Så då undrar jag om vi kan komma och äta hos er idag? Eftersom vi inte har något kök, vatten eller spis?!

- Jamen, herregud – ja! Självklart! Tänkte inte på det ...


Eftersom hon vet att jag inte alltid uppfattar hintar och luddigheter så tog hon bladet från munnen och frågade sådär ofint rakt på, helt enkelt.

Bra där!


 
 
Ewa

Ewa

5 augusti 2010 15:09

Inte hade jag uppfattat den hinten trots att jag är Aspberger-fri!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

5 augusti 2010 21:47

Hahaha inte jag heller! Uppfattat hinten alltså! Jag borde kanske kolla om jag har någon ytterligare diagnos förutom seniliteten...

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Vickan

Vickan

5 augusti 2010 23:48

Ja visst är det bra med kompisar som förstår en.

http://annehlie.bloggplatsen.se

 
Mija

Mija

7 augusti 2010 10:32

Sånt där händer mig ofta, att jag liksom inte förstår vad folk vill ha sagt. Jag tänker i helt andra dimensioner och skäms jättemycket när det går upp för mig att de menade en helt annan sak. För folk stirrar på mig som om jag vore småcrazy...

Kram Mija

http://assar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards