Alla inlägg den 2 november 2010

Av riesling - 2 november 2010 22:14


http://www.expressen.se/nyheter/1.2197928/victorias-miss-i-helsingfors


Stackars prinsessa att vara så övervakad och påpassad av media hela tiden! Varenda liten faiblesse som görs dokumenteras noga åt omvärlden och för all evig tid framåt. Trots allt så är ju även kronprinsessan nästan en vanlig människa. Jag vet! Det låter helt corny, men det är faktiskt så! Hon kan ha huvudvärk, dåligt minne, höra dåligt, ha förberett sig dåligt eller bara snubbla på orden precis som jag själv gör på mitt jobb. Och säkert du också? Men i hennes fall så är det direkt rubriker i alla tidningar. Och inte bara i Sverige, dessutom.

Arma människa att vara så påpassad …


Jag vet! Hon är född till det. Hon har utbildning för det. Hon har tränats till det. Hon får betalt för det. Hon får se världen. Hon får gå i tjusiga kläder och ha coola, hippa accessories som jag själv endast har råd att få se på bild. Hon vet inget annat. Hon har en hel stab med människor som hjälp runt sig. Men för jösse namn, det är en människa av kött och blod och med mänskliga brister vi pratar om här.


Jag säger fel ibland men det är minsann ingen som kommer ihåg det. När jag tänker efter så är det nog inte ens många som lägger märke till det. Det blir då definitivt inga tidningsrubriker!


Nu låter jag nästan som en renrasig royalist, men ack vad fel! Jag tycker att vi betalar alldeles för mycket pengar åt några få människor som gör ett jobb som jag hellre skulle vilja att vi valde in kompetenta människor att sköta istället för att de från födseln är bestämda att sköta jobbet oavsett hur lämpade de är för det. Antagligen billigare, dessutom.


Jag menar att den andra sidan av det myntet är att födas och sedan inte ha någon egen vilja och att det nog är ganska horribelt. Slaveriet är ju sedan länge avskaffat men är inte kungahuset en slags form av livegenhet? Bara det att det är lite mer eftertraktat att bli kung/drottning än att sträva efter titeln slav …?! De har ganska mycket gemensamt om man bortser just pengatillgången.

Du får inte jobba med vad du vill (hur skulle det se ut om kronprinsessan ville jobba i kassan på konsum?).

Du får inte utbilda dig till vad du vill (tänk om någon av kungabarnen skulle vilja bli murarlärling?).

Du får inte roa dig var du vill (kan ni se hela secret service och staben med människor om någon av dem vill tälta och vara med om Roskildefestivalen?).

Du får nästan inte gifta dig med vem du vill (tänk vilket nålsöga Daniel har fått passera och tänk på rubrikerna kring prinsens alla donnor …).

Du får inte sjukskriva dig om du är lite sjuk, bakis eller rent av inte har lust att jobba någon dag för att du är så ledsen för något (nä, för någon kung ifrån en afrikansk stat är här och ska ha dig som bordsdam till middagen och du måste vara trevlig och artig och väluppfostrad trots att du mår skit).

Du får inte fira högtider ensam med dina nära och kära eftersom du då är allmän egendom och tillhör hela Sveriges folk mer än någonsin.


Ovanpå detta ska du dessutom alltid vara politiskt korrekt, snäll, väluppfostrad, vänlig, leende och vinkande, allmänbildad, säga både kloka saker och småskämta lite … Om du då dessutom snubblar till med tungan och säger Helsingborgare … Helsingforsbor … - är det ens värt att uppmärksamma?!???


Låt den stackars människan få vara just – människa!


Av riesling - 2 november 2010 10:51


Jobb, jobb, jobb, jobb ...


Shit, vad mycket det är nu! Har fyra uppdrag parallellt som allihop borde varit färdiga redan, men på grund av saker jag inte styr över så är de inte det. (Nä, det var ingen ursäkt ...) Där alla fyra uppdragsgivarna dessutom tycker att just deras uppdrag är störst, viktigast och mest prioriterat.


Jobba igen ...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards