Direktlänk till inlägg 7 september 2011

Halleluja!

Av riesling - 7 september 2011 10:51


Jag har en granne som håller på lite med alternativa behandlingar. Hon jobbar på kontor med något data-krafs men är utbildad *harkel*-terapeut. (Vet inte riktigt vad hon egentligen är utbildad i men det var något med alternativ behandling.) Jag är öppen för sådant tänk för kroppen fungerar på ett underbart sätt och kan i mångt och mycket reparera sig själv om den får rätt hjälp för det.


Därmed inte sagt att jag har någon slags religiös övertygelse som gör att jag är emot läkekonsten med mediciner och annat som kan hjälpa en sjuk människa. Jag äter ju själv exempelvis antidepressiva dagligen eftersom det inte fungerar som det ska i min hjärna och jag behöver den hjälpen.

Men jag tror att man med massage, zonterapi, nyttig mat, träning och sånt kommer väldigt långt i att hjälpa kroppen att läka sig själv i mycket.


Min granne har nu hittat en produkt som hon ville presentera för flera av sina vänner och arbetskamrater på ett informationsmöte. Jajamensan, tänkte jag, jag kommer för det kan vara intressant.

Det hela handlade om choklad. En kallpressad choklad som innehåller Açai-bär. Väldigt koncentrerad vad gäller antioxidanter. Som ju är oerhört nyttiga för kroppen. Jag lyssnade och höll med så långt. Absolut! Açaibär innehåller mycket vitaminer, mineraler och fettsyror som är både nyttiga och nödvändiga och kakaobönan likaså. (Det är fettet och sockret i choklad som är det onyttiga så det är därför som mörk choklad som innehåller mindre sådant är nyttigare.) Det kan alltså inte gå fel genom att äta nyttiga saker. Helt klart är det så!


Men när de kom det den biten där det påstås finnas bevis för att produkten kan bota i stort sett alla sjukdomar i hela världen. Att den har ätits av obotligt sjuka människor med cancer, lungsjukdomar och andra allvarliga åkommor som mirakulöst har tillfrisknat – då blev jag skeptisk.

Det som fick mig att bli riktigt irriterad och avståndstagande var alla ”oohhh” och ”ååhhh” och närapå ”halleluja!” som hördes runt omkring.

Är inte folk i allmänhet mer kritiska än det jag upplevde där?! Lyssnar de inte till luddigheterna som snabbt hastas över, frågorna som inte får svar utan besvaras med något undvikande, faktagranskningen som är icke-existerande, ”forskningsresultat” utan förankring, ”slumpvisa” namn som kastas fram som kända läkare som stödjer chokladen osv. osv. osv.


Det var ett jädra halleluja -möte där de som lyssnade inte ifrågasatte ett skit!! Det var som vilket engagerande religiöst sammanträffande som helst och jag blev skiträdd. Är människor sååå desperata efter något att tro på i sina liv? Kan de med andra ord till och med tro på magisk choklad?!  Jag börja snegla runt efter Oompa Loompier …


Absolut så tror jag att chokladen kan vara både nyttig och innehålla antioxidanter vilket är bra för kroppen, men att den kan bota förkylningar på endast en dag eller återuppväcka döda eller få kroppen på en 80-åring att bli i samma biologiska ålder som på en 25-åring av inga andra förändringar än att äta chokladen under fyra månader, det tror jag inte ett ögonblick på! Chokladen skulle till och med få folk att tappa 10-tals kilon utan någon övrig ändring i livsstilen – eller vänta, just det! du måste äta vettigt och lagom mycket samt träna för att gå ner i vikt av att äta chokladen …


 
 
Mally

Mally

7 september 2011 13:24

När jag va i usa senast upplevde jag något liknande, men då va det ett vitt litet piller som framkallade stående ovationer och en massa gråthulkande hallelujahs i publiken. Satt med vidöppen mun och kläderna halvvägs på och såg hur annars seriösa programledare blev helt sålda och trodde att detta magiska preparat (som innehöll alger, eller fiskolja, eller nåt annat helt naturligt och fruktansvärt omagiskt) kunde bota allt och dessutom fick människor att se unga och härligt solbruna ut. Kände för att prova bara för att kunna visa upp min kritvita, sladdriga och fortfarande kroniskt sjuka kropp och skrika "Lögnare" för full hals.

http://www.mally.bloggagratis.se

riesling

7 september 2011 14:22

Det skulle du gjort! *fnissar*
Mina allra mest vassa frågor kunde jag inte riktigt med att ställa för jag ville inte såra grannen som i övrigt är supertrevlig, så jag fick aldrig nöjet att se chokladfolket bli riktigt ställda.
Eftersom jag kan ganska mycket om just choklad och kakaobönan då jag håller mycket vin- och chokladprovningar, så hade jag kunna knäppa dem på näsan ganska rejält för de visste uppenbarligen inte så himla mycket om det själva ...
*ler diaboliskt*

 
Vivi

Vivi

7 september 2011 13:43

Ahhhh jo men visst finns det magiskchoklad... och tomten finns han med... och tandfen.... och riktigt bra & generösa chefer :P

http://www.missvivis.se

riesling

7 september 2011 14:23

Du glömde påskharen ...

 
Mally

Mally

7 september 2011 22:57

Choklad är underbart på det sättet att man blir glad och mår bra av att äta den. I måttliga mängder iofs....annars bara illamående och ångest. Men...till slutklämmen. För att kunna tillfriskna från tuffa sjukdomar tror jag att man behöver vara glad. Så det kan ju aldrig skada att ge cancerpatienter lite god choklad. Men aldrig att jag skulle kunna råda någon att skippa cellgiftsbehandlingen och ta en ruta choklad istället. Usch...

http://www.mally.bloggagratis.se

riesling

11 september 2011 18:41

Absolut, jag håller med dig helt och hållet! Choklad ÄR underbart och man MÅR BRA av att äta måttliga mängder av choklad, gärna mörk som innehåller höga halter riboflaviner. Choklad skapar glädjehormoner i hjärnan. Absolut!
Men det botar inte sjukdomar på annat sätt än det du säger: En människa som är glad och nöjd har lättare att bli frisk ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards